Skip to main content
Hybris 42
Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
#26
všechna čísla
#42
#41
#40
#39
#38
#37
#36
#35
#34
#33
#32
#31
#30
#30
#29
#28
#27
#26
#25
#24
#23
#22
#21
#20
#19
#18
#17
#16
#15
#14
#13
#12
#11
#10
#9
#8
#7
#6
#5
#4
#3
#2
#1
editorial / recenze / reflexe / rozhovory / tvorba / aktuality
autoři / archiv
redakční rada / kontakt
#26
vybrat číslo
všechna čísla
#42
#41
#40
#39
#38
#37
#36
#35
#34
#33
#32
#31
#30
#30
#29
#28
#27
#26
#25
#24
#23
#22
#21
#20
#19
#18
#17
#16
#15
#14
#13
#12
#11
#10
#9
#8
#7
#6
#5
#4
#3
#2
#1
editorial
recenze
reflexe
rozhovory
tvorba
aktuality
Co NOWEGO w Polsce Petra Bruzlová

Z Polska se vozí špatné potraviny, přitom spousta lidí bydlících u hranic rádo zajede k sousedům na velké nákupy. Polštině rozumíme mnohem méně než slovenštině, ale o dost více než němčině. Známe Český a Polský Těšín. Z kulturního prostředí budeme slyšet na jména Agnieszka Holland, Mariusz Szczygieł a někteří ještě i na Tadeusz Kantor a Jerzy Grotowski. Ale co znamená být Polákem dnes? Jak vypadá současná politická a společenská situace a proč zprávy o této zemi nevyznívají tak, že by tamní lidé byli spokojeni? Ptám se dvou polských novinářů se znalostí historie a politiky v evropském kontextu.

rozhovory #26 / 2016
Stará nová dramaturgie Helena Jonášová

Sborník New Dramaturgy: International Perspectives on Theory and Practice přináší nový pohled nejen na problematiku dramaturgie, ale dotýká se také současného uvažování o divadle v jeho různých podobách. Editorské dvojici Katalin Trencsényiové a Bernadette Cochraneové se podařilo vytvořit mnohovrstevný obraz moderní dramaturgie, kterou zobrazují prostřednictvím žánrově rozmanitých textů: ve sborníku nalezneme eseje, rozhovory i podrobné analýzy, reflektující různé divadelní žánry (činohra, tanec, komunitní divadelní projekt, apod.).

recenze #26 / 2016
Co se schovává ve školní skříňce? Anna Smrčková

Tři chlapci, pět dívek a hlavně osmnáct dvířek plechových školních skříněk tvoří základnu, kde se odvíjí mikropříběhy jedné fiktivní třídy. Herečka, choreografka a režisérka Halka Je Třešňáková společně se 4. ročníkem herectví alternativního a loutkového divadla vytvořila za pomoci improvizací a vlastních zprostředkovaných zážitků herců autorskou inscenaci. Jako výchozí téma si zvolili šikanu a její rozličné podoby.

recenze #26 / 2016
Didaktická čínohra Kateřina Kykalová

Jak být dobrý k sobě i k druhým zároveň? Je možné konat dobro ve světě plném bídy, kde vládnou přírodní zákony a silnější tygr žere? Tyto otázky si klade hra Dobrý člověk ze Sečuanu, v níž levicově smýšlející Bertolt Brecht zkoumá morální úpadek německé společnosti za druhé světové války. Funkční mechanismy kapitalismu v ní ničí lidskost a člověka mění ve zvíře, jehož primární motivací je nakrmit sebe a svou rodinu.

recenze #26 / 2016
Radmila Hrdinová: Kontakt se studenty je pro mě moc důležitý Barbora Forkovičová

Pre posledné tohtoročné číslo Hybrisu som vyspovedala štyroch rôznych
pedagógov pôsobiacich na KTK. Kto formuje mladé generácie nádejných
kritikov a teoretikov, čo si myslia o katedre a ako hodnotia Hybris? Odpusťte
možnú prílišnú sebestřednost (v slovenčine proste nie je také presné slovo!)
– najmä pokiaľ ide o časopis samotný – a vedzte, že sa do týchto debát
púšťame hlavne so zreteľom na vás, milí potenciálni čitatelia.
Na ďalších stranách nájdete odpovede, výzvy a názory doc. Mgr. Daniely
Jobertovej, Ph.D., vedúcej a vše objímajúcej entity KTK; Mgr. Art. Evy
Kyselovej, Ph.D., nezameniteľnej a nepriehľadnuteľnej súčasti katedry;
rovnako ako externých pedagógov: vždy príjemne naladeného prof. PhDr.
Pavla Janouška, CSc., ktorého si KTK prepožičiava od Akademie věd
a energickej PhDr. Radmily Hrdinovej, ktorá svoje kritické názory okrem
DAMU šíri aj v mnohých médiách po celej republike.

rozhovory #26 / 2016
Eva Kyselová: Neuspokojiť sa s prvou verziou Barbora Forkovičová

Pre posledné tohtoročné číslo Hybrisu som vyspovedala štyroch rôznych
pedagógov pôsobiacich na KTK. Kto formuje mladé generácie nádejných
kritikov a teoretikov, čo si myslia o katedre a ako hodnotia Hybris? Odpusťte
možnú prílišnú sebestřednost (v slovenčine proste nie je také presné slovo!)
– najmä pokiaľ ide o časopis samotný – a vedzte, že sa do týchto debát
púšťame hlavne so zreteľom na vás, milí potenciálni čitatelia.
Na ďalších stranách nájdete odpovede, výzvy a názory doc. Mgr. Daniely
Jobertovej, Ph.D., vedúcej a vše objímajúcej entity KTK; Mgr. Art. Evy
Kyselovej, Ph.D., nezameniteľnej a nepriehľadnuteľnej súčasti katedry;
rovnako ako externých pedagógov: vždy príjemne naladeného prof. PhDr.
Pavla Janouška, CSc., ktorého si KTK prepožičiava od Akademie věd
a energickej PhDr. Radmily Hrdinovej, ktorá svoje kritické názory okrem
DAMU šíri aj v mnohých médiách po celej republike.

rozhovory #26 / 2016
Pavel Janoušek: Je to trošku umělý svět, ten Hybris Barbora Forkovičová

Pre posledné tohtoročné číslo Hybrisu som vyspovedala štyroch rôznych
pedagógov pôsobiacich na KTK. Kto formuje mladé generácie nádejných
kritikov a teoretikov, čo si myslia o katedre a ako hodnotia Hybris? Odpusťte
možnú prílišnú sebestřednost (v slovenčine proste nie je také presné slovo!)
– najmä pokiaľ ide o časopis samotný – a vedzte, že sa do týchto debát
púšťame hlavne so zreteľom na vás, milí potenciálni čitatelia.
Na ďalších stranách nájdete odpovede, výzvy a názory doc. Mgr. Daniely
Jobertovej, Ph.D., vedúcej a vše objímajúcej entity KTK; Mgr. Art. Evy
Kyselovej, Ph.D., nezameniteľnej a nepriehľadnuteľnej súčasti katedry;
rovnako ako externých pedagógov: vždy príjemne naladeného prof. PhDr.
Pavla Janouška, CSc., ktorého si KTK prepožičiava od Akademie věd
a energickej PhDr. Radmily Hrdinovej, ktorá svoje kritické názory okrem
DAMU šíri aj v mnohých médiách po celej republike.

rozhovory #26 / 2016
Daniela Jobertová: Katedra se vyvíjí a děkuji za to kolegům i studentům Barbora Forkovičová

Pre posledné tohtoročné číslo Hybrisu som vyspovedala štyroch rôznych
pedagógov pôsobiacich na KTK. Kto formuje mladé generácie nádejných
kritikov a teoretikov, čo si myslia o katedre a ako hodnotia Hybris? Odpusťte
možnú prílišnú sebestřednost (v slovenčine proste nie je také presné slovo!)
– najmä pokiaľ ide o časopis samotný – a vedzte, že sa do týchto debát
púšťame hlavne so zreteľom na vás, milí potenciálni čitatelia.
Na ďalších stranách nájdete odpovede, výzvy a názory doc. Mgr. Daniely
Jobertovej, Ph.D., vedúcej a vše objímajúcej entity KTK; Mgr. Art. Evy
Kyselovej, Ph.D., nezameniteľnej a nepriehľadnuteľnej súčasti katedry;
rovnako ako externých pedagógov: vždy príjemne naladeného prof. PhDr.
Pavla Janouška, CSc., ktorého si KTK prepožičiava od Akademie věd
a energickej PhDr. Radmily Hrdinovej, ktorá svoje kritické názory okrem
DAMU šíri aj v mnohých médiách po celej republike.

rozhovory #26 / 2016
Milý denníček! Barbora Forkovičová

Milý denníček!

Bola som v Brne.

Robili tam taký festival – Setkání/Encounter.

Neuveríš, čo všetko som tam videla a zažila!

reflexe #26 / 2016
Hledá se ideální Pražan Kateřina Holá

Jedním ze základních bodů programu většiny úspěšných firem či organizací je definovat skupinu lidí, na niž se svým produktem či službou cílí. Někdy je to snazší než jindy – zoologická zahrada se logicky snaží přilákat rodiny s dětmi a milovníky zvěře, divadlo Minor zas ty nejmenší z diváků.

reflexe #26 / 2016
Objevení loutek Lenka Veverková

Jak na divadle zobrazit císařský řez, koncentrační tábor, první sex či automobilovou nehodu, aniž bychom před sebou měli litry krve nebo vzdychající herce? Jednou z možností je použít hlínu, dřevo, provázky, žárovky, drátky a další materiály, díky nimž se z reality přeneseme do jiného světa. Do světa loutek.

recenze #26 / 2016
Editorial #26 Petra Bruzlová

Naskytla se mi příležitost několikrát za posledního čtvrt roku navštívit Polsko. Některé cesty byly výhradně soukromě poznávací a jiné pracovní, nicméně podařilo se mi být součástí letošního festivalu Warszawskie spotkania teatralne, o kterém jsem se rozhodla i vám podat krátkou zábavnou zprávu. Letos už po 36. polská metropole přivítala ty nejlepší inscenace za poslední rok vybrané Wojciechem Majcherkem (hlavní program) a Krzysztofem Rauem (sekce pro děti).

editorial #26 / 2016
Radost ze hry aneb když je divadlo nezištnou zálibou Tereza Pavelková

Slavičín – malé městečko poblíž Zlína, obklopené Bílými Karpaty, s přibližně šesti tisíci obyvateli, se na první pohled nijak zvlášť neliší od jiných malých měst ve Zlínském kraji. Každoročně na čtyři březnové dny však ožije divadlem. Již čtrnáct let se zde totiž koná přehlídka amatérského divadla Valašské Křoví. Do Slavičína se při této příležitosti sjíždějí neprofesionální činoherní a studentské soubory, které v místní Sokolovně poměřují své síly. Letošní ročník se uskutečnil ve dnech od 9. do 13. března.

reflexe #26 / 2016
(Má) Osobnost měsíce Tereza Pavelková

V předminulém vydání Divadelních novin byla za osobnost měsíce dubna prohlášena Anna Saavedra, autorka hry Olga (Horrory z Hrádečku), a částečně i Pavlína Štorková, která v inscenaci Divadla Letí Olgu ztvárnila. Mám však pocit, že se zapomnělo na ženu, o které titul je.

reflexe #26 / 2016
Jak zůstat bez přátel a úplně sám Barbora Haplová

Inscenaci Odtržení jsem si vybrala k analýze ještě před tím, než vyhrála Taneční inscenaci roku. Nevyznám se v pohybovém ani tanečním divadle, hledala jsem českou inscenaci pracující s novými médii. Kromě toho mě ale na Odtržených zaujala obrazivost, preciznost a pro mě neuchopitelná choreografie.

recenze #26 / 2016
  • autoři
  • archiv
redakční rada kontakt
© DAMU, graphic design by Marie Štumpfová, web created by Onkubator